Rodzaje kluczy dynamometrycznych

Rodzaje kluczy dynamometrycznych

Dokręcenie śruby z określoną siłą ułatwiają klucze dynamometryczne. Jest to narzędzie, które przydaje się nie tylko w różnego rodzaju warsztatach (na przykład samochodowych), ale także w domu. Bardzo ważnym elementem, z którego składa się każdy klucz dynamometryczny jest sprężyna. To dzięki niej można dokręcić każdą śrubę z właściwą siłą czyli z tak zwanym momentem. Kolejnym nie mniej ważnym elementem klucza dynamometrycznego jest zapadka. W momencie, gdy zostanie osiągnięta zadana przez użytkownika siła dokręcania śruby, zapadka blokuje klucz. Klucze dynamometryczne są niezwykle popularne. Na rynku dostępnych jest wiele ich rodzajów. Dzięki temu możliwości ich wykorzystania są naprawdę bardzo szerokie. Zobaczmy, jakie są rodzaje kluczy dynamometrycznych i gdzie się je stosuje.

Podstawowe rodzaje kluczy dynamometrycznych

Wśród kluczy dynamometrycznych, które są dostępne na rynku możemy wyróżnić:klucze dynamometryczne mechaniczne. Ten rodzaj kluczy nazywany jest także klikowymi. Są one najpowszechniejsze w użyciu. Nazwa „klucz dynamometryczny klikowy” pochodzi od charakterystycznego kliknięcia, które wydaje klucz w chwili, gdy śruba została dokręcona z zadaną siłą;klucze dynamometryczne wychylne. Ich cena jest bardzo przystępna, są więc kupowane bardzo często. Zakres pracy klucza dynamometrycznego wychylnego może być bardzo różny. W sklepach najczęściej oferowane są klucze, które pracują w zakresie od 0 do 200 niutonometrów. Klucze dynamometryczne wychylne nie należą do wyjątkowo dokładnych, zwłaszcza te, które kosztują kilkadziesiąt złotych;klucze łamane. Ich elementem jest zawias, który sprawia, że w chwili osiągnięcia zadanej w czasie dokręcania śruby siły, klucz łamie się o 20 stopni. Gdy klucz się złamie jest to sygnał, że praca została wykonana. Po wyciągnięciu klucza powraca on do normalnej pozycji;klucze wskazówkowe. Pracuje się z nimi bardzo wygodnie, gdyż o tym z jaką siłą dokręcamy śrubę dowiadujemy się ze wskazówki, które jest umieszczona w nasadzie klucza. Klucze te dostępne są w różnej cenie, im wyższa cena, tym klucz jest bardziej dokładny. Na rynku dostępne są także klucze dynamometryczne elektroniczne. To narzędzia, które pojawiły się w sprzedaży stosunkowo niedawno. Wśród różnych rodzajów kluczy dynamometrycznych wyróżniają się tym, że są wyjątkowo dokładne.

Jaki klucz kupić?

Decyzja o tym, jaki klucz dynamometryczny kupić zależy przede wszystkim od tego, jak zamierzamy go wykorzystywać. Do zastosowań amatorskich wystarczające są proste klucze dynamometryczne mechaniczne (klikowe). W profesjonalnych warsztatach i serwisach przyda się klucz łamany czy elektroniczny. Bardzo często na wyposażeniu profesjonalnych warsztatów znajduje się kilka rodzajów kluczy dynamometrycznych. Są wśród nich zarówno takie, które pracują w zakresie od 0 do 20 niutonometrów jak i w zdecydowanie większym zakresie. Warto wiedzieć, że każdy klucz dynamometryczny raz w roku należy oddać do kalibracji. Tylko dzięki temu wskazania siły pracy klucza w dalszym ciągu będą precyzyjne.

 

Previous Masz rewelacyjny pomysł na innowację? Jeśli tak, koniecznie przyjdź na spotkanie NCBR dla Firm w Katowicach. Pomagamy przekuwać idee w biznesowy sukces.
Next Kosmetyki samochodowe Autoglym

Może to Ci się spodoba

Motoryzacja 0 Comments

Wypożyczalnia aut niezastąpiona dla wielu

Dla wielu osób samochody osobowe, którymi poruszamy się po drogach są bardzo ważne, w wielu sytuacjach są po prostu niezastąpione. Jak się okazuje firmy, które proponują nam wynajem aut również

Motoryzacja 0 Comments

Ekologiczny styl jazdy pozwala zaoszczędzić nawet 1,5 l paliwa na 100 km

Nawet 1,5 litra mniej paliwa na dystansie 100 kilometrów może spalać samochód, kiedy kierowca jeździ zgodnie z ideą ecodrivingu. Przede wszystkim chodzi o unikanie gwałtownego przyspieszania i hamowania, tak by jazda była jak

Motoryzacja 0 Comments

Polska jako drugi kraj na świecie ma szansę wprowadzić system ważenia pojazdów w ruchu

Inspekcja Transportu Drogowego jest w stanie skontrolować wagę tylko niewielkiego odsetka pojazdów, a z badań wynika, że nawet co trzeci pojazd poruszający się po polskich drogach jest przeciążony. Akademia Górniczo-Hutnicza podpisała właśnie

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to comment this post!

Zostaw odpowiedź